Logo demerwestreek.nl


Mirjam Lankreijer
Mirjam Lankreijer (Foto: Mirjam)

Het kokosolie alarm

  Column

Afgelopen maand ontving ik een nieuwsbrief waarin alarm werd geslagen over kokosolie en de gevaren daarvan volgens de American Heart Association (AHA).
Omdat kokosolie een verzadigd vet is, zou het leiden tot hart- en vaatziekten. Ook de lymfebanen zouden verstopt kunnen raken omdat het zou stollen in je lichaam. Hun advies is geen kokosolie of vet meer te nuttigen of te gebruiken voor de bereiding van onze voeding.

De schrik van zo'n bericht slaat menigeen om het hart.
De AHA is een club cardiologen die helaas wel vaker verwarring zaait met stellingen die wetenschappelijk gezien niet kloppen of toch al weer achterhaald zijn. Kokosolie wordt bijvoorbeeld al vloeibaar bij een temperatuur van 25 graden. Dus zolang je niet onderkoeld raakt hoef je je voor de stolling van kokosolie geen zorgen te maken.
Voor de echte liefhebbers is er een website waar veel uitslagen staan van gedegen onderzoeken die de moeite zeker waard is: http://www.nutrition-coalition.org/saturated-fats-do-they-cause-heart-disease/. Op deze website vind je meerdere analyses die aantonen dat verzadigd vet geen hart- en vaatziekte veroorzaakt.

Wel kunnen we uit publicaties concluderen dat verzadigd vet een verhoging geeft van het LDL cholesterol, een van de cholesterolvarianten in ons bloed. Die verhoging van het LDL cholesterolgehalte zegt alleen niets over risico op hart-en vaatziekte. LDL bestaat namelijk uit meerdere onderdelen! Er zijn kleine en grote LDL deeltjes. De kleine deeltjes worden in verband gebracht met het ontstaan van hart-en vaatziekten, de grote deeltjes niet. Verzadigd vet verhoogt alleen de grote deeltjes. (bron: Yvonne van Stigt)
Is kokosolie nu wel of niet aan te raden in een gezond en gevarieerd voedingspatroon? Als je je voeding elke dag gevarieerd samenstelt en je bijvoorbeeld 100 verschillende voedingsstoffen per maand nuttigt, loop je niet zoveel risico op overdaad. Overdaad schaadt, dat weet iedereen. Dus een hele pot kokosolie per week gebruiken is aan de gulzige kant.
Het gaat om een balans. Als je veel verzadigde vetten in je voedingspatroon opneemt zoals kokos, roomboter, vlees, kaas, zuivel en chocolade, neem dan ook de vetten uit olijven, olijfolie, noten zaden en vette vis.
Kokosolie wordt snel omgezet in ketonen, wat kan helpen bij een verstoorde bloedsuikerspiegel. Ketonen houdt je hersens vitaal en dempen een hongergevoel.
Er zijn echter mensen die overgevoelig zijn voor kokos. Zij krijgen er last van. Dus eet gevarieerd maar luister goed naar je lichaam!

Wil je kokosolie gebruiken kies dan voor een goede kwaliteit.

Een antwoord op de vraag van een aantal lezers naar aanleiding van 'omega 3-6-9', van 13 april 2017:
Van de omega 3 zijn er veel varianten op de markt. Mijn eerste tip om de kwaliteit te meten is om een capsule door te bijten. Als de smaak ranzig is weet je dat je te maken hebt met geoxideerde visolie. Die capsules beveel ik je niet aan. Kies je voor goedkoop dan is de kans groot dat de olie al geoxideerd is. Bij vragen neem gerust contact met mij op.


Mirjam Lankreijer, orthomoleculair voedingsadviseur
www.healthcoaching.nl

Reageer als eerste