Een kaartje van Qbuzz met als inzetje Robert Philippo.
Een kaartje van Qbuzz met als inzetje Robert Philippo.

T@B: Busvervoer Qbuzz in Hardinxveld te matig

Hardinxveld-Giessendam - De lokale partij T@B is geschrokken van de voorgestelde invulling van Qbuzz, dat vanaf eind 2018 onder andere het busvervoer in de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV) gaat verzorgen. "Hardinxveld-Giessendam valt buiten de boot", stelt T@B-raadslid Robert Philippo.

Door Jelle den Toom

Die indruk wordt gewekt in een kennismakingsfilmpje van Qbuzz, de vervanger van huidige vervoerder Arriva. Hardinxveld-Giessendam is eenmalig te zien in die video, maar wordt vervolgens niet genoemd in de toekomstige verbindingen. Toch hoeven Hardinxvelders die gebruik maken van het openbaar vervoer zich geen zorgen te maken, stelt Susan Zethof, Marketing en communicatiemanager DAV-concessie van Qbuzz. "Doordat er op de hoofdlijnen niet veel verandert krijgt Hardinxveld weinig specifieke aandacht in het introductiefilmpje en onze presentaties."

Trekschuit
Philippo maakt zich zorgen over het feit dat Qbuzz een snelbus (R-netbus) laat rijden tussen Sliedrecht en Rotterdam Zuidplein. "Deze bus doet Hardinxveld niet aan, maar stopt wel in Sliedrecht en Papendrecht. Hardinxvelders moeten dan met alternatief vervoer eerst naar Sliedrecht. Voor Hardinxvelders is dit geen snelbus maar een trekschuit", vertelt Philippo, die binnen zijn partij portefeuillehouder Bereikbaarheid is en naar eigen zeggen als enig Hardinxvelds raadslid de presentatie van Qbuzz op 6 maart bijwoonde.

Dat deze verbinding niet wordt doorgetrokken tot aan Hardinxveld-Giessendam heeft te maken met de factor tijd. "Als we de R-netbus vanuit Sliedrecht zouden verlengen naar Hardinxveld-Giessendam wordt de reis daar niet sneller van, aangezien de trein veel sneller van Hardinxveld naar Sliedrecht Baanhoek rijdt", legt Zethof uit.

Toch zegt Philippo dat hij veel negatieve geluiden vanuit de gemeenschap hoort. "Mensen die in Rotterdam of Utrecht naar school gaan of werken voelen zich zwaar gediscrimineerd ten opzichte van de andere plaatsen in de regio. De provincie en Qbuzz zeggen dat de nieuwe concessie rekening houdt met wat in het gebied leeft en dat ze doen wat nodig, nuttig en op maat gesneden is. Dat moet dan ook gebeuren. Ons dorp gaat er hard op achteruit met Qbuzz."

Rotterdam en Utrecht
Volgens de vervoerder is dit niet het geval. "We gaan rijden met versnelde bussen die aansluiten op de treinen van en naar Hardinxveld-Giessendam. Daarnaast blijven de spitslijn 191 naar Rotterdam en de nachtbus 891 vanuit Rotterdam Centrum gehandhaafd", aldus Zethof.

Qbuzz stelt dat Hardinxvelders supersnel reizen naar Rotterdam Centraal (overstap in Dordrecht), Rotterdam Zuidplein of Rotterdam Kralingse Zoom (overstap op Sliedrecht Baanhoek). Daarnaast blijft lijn 77 gehandhaafd en gaat deze overdag voortaan elk half uur rijden. Nu is dat eens in het uur. ,,In Hardinxveld-Giessendam sluit lijn 77 aan op de treinen en in Sliedrecht op R-net 491 richting Papendrecht en Rotterdam Zuidplein", vertelt Zethof.

Ook de Domstad wordt volgens de vervoerder beter bereikbaar. "De bussen van Gorinchem naar Utrecht sluiten beter aan op de treinen, waardoor de reis naar Utrecht sneller wordt. Ook gaan de bussen tussen Gorinchem en Utrecht 's avonds vaker en tot later rijden." 

Busjes
Wat Qbuzz wel gaat veranderen is de opzet met de achtpersoonsbusjes die nu rijden op de lijnen 76 en 77 en de belbuslijnen 571, 576 en 577.

Belbus 571 vervalt volledig. "Tussen Boven-Hardinxveld en Gorinchem reis je met de trein of met flexibel vraagafhankelijk deur-deurvervoer van BestelBuzz", legt Zethof uit. Lijn 76 (en belbus 576) en lijn 77 (en belbus 577) worden grotendeels overgenomen door buurtbussen die van Boven-Hardinxveld via Hardinxveld-Giessendam en Giessenburg naar Gorinchem rijden. "Daarmee blijft het voorzieningenniveau overdag gehandhaafd", besluit Zethof.

Meer berichten