Column: Rabarber

Foto: Patricia Brobbel

Al meer dan 5000 jaar gebruiken mensen rabarber. In het begin gebruikten de Chinezen rabarber alleen als geneesmiddel. Uit de wortel werd en wordt nog steeds een sterk purgeermiddel ook wel laxeermiddel gewonnen. In de stelen zit pariëtine. Deze stof lijkt bij dieren in hoge concentraties tumorgroei te remmen, maar bij mensen is nog geen effect aangetoond.

De meningen zijn verdeeld hoe rabarber uiteindelijk rond 1900 bij ons op de tafel gekomen is.

De plant heeft dikke bladstelen en grote bladeren. Er zijn rassen met rode stelen en met groene stelen. De industrie kiest voor het groene ras Goliath en de consument op de versmarkt kiest graag het rode ras zoals de dieprode Frambozenrood. Van rabarber eten we de stelen maar niet de bladeren. De bladeren zijn niet gezond om te eten.

Hoe later de oogst hoe zuurder de rabarber wordt. Vaak voegt men al honing of suiker toe vanwege de zure smaak. Calciumcarbonaat zorgt ook dat de rabarber zachter wordt van smaak. De kalk neutraliseert het zuur.

Om groene rabarber te krijgen kun je de stelen schillen want het rood zit met name in de buitenste laag van de steel. Echter om rabarber klaar te maken hoef je de stelen niet te schillen. Je snijdt ze in stukjes en kookt het met weinig water. Als de stukken uit elkaar vallen is de rabarber klaar. Een heerlijke groente om koud of warm te eten. Bij de maaltijd of bijvoorbeeld in gebak.

Weetjes

100 gram verse rauwe rabarber bevat gemiddeld twee gram koolhydraten, weinig eiwit en amper vet. De mineralen die in rabarber zitten zijn kalium, calcium, ijzer en vitamines B en C. De energiewaarde van 100 g rabarber is 46 kJ.
De wortel bevat een sterk ontlasting bevorderend middel. De stelen zijn minder sterk laxerend. Daarom kan rabarber worden gebruikt bij constipatie.
In rabarber zitten vele fytonutriënten zoals polyfenolen, mineralen en vitaminen waarvan er vele antioxidant- en ontstekingsremmende werking hebben.
Rabarber bevat veel vezels, circa 5% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.
De groente ligt van april tot augustus in de winkels en je kunt de stelen twee tot drie weken bewaren in de koelkast.

Eet-tips

Je kunt een saus, siroop, jam, sorbet of sap maken van rabarber. Rabarber is lekker in combinatie met muffins, cakes, strudels en als beleg op pannenkoeken. In de zomer geeft een ijsblokje rabarber een verfrissende smaak aan bijvoorbeeld een glas water. In Koerdistan eet men de stelen rauw met wat zout. Daarmee is dit buitenlandse gerecht al snel gemaakt. In Nederland eten we rabarber het liefst zoet. Rabarber kan uitstekend worden gebruikt als vulling in een taart of een traditionele Limburgse vlaai.

Mirjam Lankreijer, orthomoleculair voedingsadviseur en burn-out therapeut
www.healthcoaching.nl

Meer berichten