Arie Klein uit Sliedrecht brengt zijn vrije uurtjes graag op het water en in de haven door. (Foto: Ditty Drenthe)
Arie Klein uit Sliedrecht brengt zijn vrije uurtjes graag op het water en in de haven door. (Foto: Ditty Drenthe) (Foto: Ditty Drenthe)

Sliedrechter trots op zijn parlevlinker

Sliedrecht - Arie Klein uit Sliedrecht is met recht trots op zijn parlevinker vlet 'Flierefluiter' en doet de naam van zijn schip eer aan. De Sliedrechter trekt er graag op uit. Hij vaart door heel Nederland, van Maastricht tot Leeuwarden en houdt van 'een feestje'. Twee weken geleden was hij bij de Nationale Sleepbootdagen in Vianen. "De bezoekers kijken graag naar een historisch schip en zeg nou zelf, het is toch 'een beauty'."

Door Ditty van Drenth

De schipper kocht 'zijn trots' in 1996 en toen droeg het schip nog de degelijke naam 'Joost', vernoemd naar de kleinzoon van de vorige eigenaar. Arie doopte de boot om in 'Flierefluiter'. Hij verbouwde het schip en verfde het in tien verschillende kleuren/tinten. Het dak was donkergroen, maar dat heeft een frisse lichtgroene kleur gekregen. Het dek is grijs, de kajuit crème en de reling zwart. "Ik pak elk jaar een ander gedeelte van het schip aan. Zo blijft het netjes. Onlangs is het schip tweeënhalve week op de helling geweest. Er is een aangroei werende verflaag aangebracht op het onderwaterschip. Deze verf zorgt ervoor dat er geen aangroei op het onderwater schip komt. Het schip heeft daardoor minder weerstand in het water en dus ook minder brandstof verbruik."

1928

De parlevinker stamt uit 1928 en deed in deze hoedanigheid dienst tot 1970. De toenmalige schipper verkocht textiel en kaplaarzen in de Rotterdamse havens. Destijds heeft de parlevinker een deuk aan stuurboordzijde opgelopen. "Er waren klinknagels gebroken, zo liep er water in het schip en is het gezonken. Het bergingsbedrijf Van Berchum heeft de parlevinker boven water gehaald en het metalen plaatje aan stuurboordzijde is een stille getuige van dit voorval." Het schip kent nog een opvallend element dat herinnert aan vroegere tijden. Op beide zijden voor op de boeg staat een ster. "Dit is een teken dat het schip afbetaald is."

Casco

Arie groeide van jongs af aan op met boten en was er op zijn twintigste jaar dan ook heilig van overtuigd dat hij het helemaal zou maken met het schip dat hij kocht. "Ik heb onderweg op het water zo vaak gehoord: "Hé jochie, heb je de boot van pa mee?" Alles is eruit geweest. Ik heb in feite een casco verbouwd. Ik moest steeds sparen om weer iets te kunnen doen." Op zijn to-do lijstje staan nog diverse klussen.

Guinness Book of Records

In 2007 haalde hij met zijn schip zelfs het Guinness Book of Records. Hij deed mee aan de Dordtse recordpoging van 16 juni 2007 waarbij 148 sleep- en duwboten in kiellinie (de kielen van de schepen liggen in één lijn achter elkaar) voeren. De schipper vindt het jammer dat het bemachtigen van het vaarbewijs niet verplicht is. "Er worden rare capriolen uitgehaald. Je moet net zoals op de weg rechts aanhouden, maar daar houdt niet iedereen zich aan. Varen geeft me rust. Op het water vergeet ik alles." Van 1970-1979 werd het schip gebruikt als pleziervaartuig en tot 1996 verhuurd als werkboot (sleepvlet) met duwsteven. Arie heeft het voordek (de duwsteven) veranderd en meer leefruimte gecreëerd.

Meer berichten