Groep 8 leerkracht Robbert Donk van de Merwedeschool in Hardinxveld-Giessendam.
Groep 8 leerkracht Robbert Donk van de Merwedeschool in Hardinxveld-Giessendam. (Foto: Nanda van Heteren)

De werkvakantie van Robbert Donk

Hardinxveld-Giessendam - Genieten van een drankje in de stralende zon met familie of vrienden op een prachtig vakantielocatie. Dat was niet de zomervakantie die Robbert Donk (30) heeft meegemaakt. De leerkracht van groep 8 van de Merwedeschool aan de Hobbemastraat 3 in Hardinxveld-Giessendam heeft zes weken doorgebracht in de Techloods, die vanaf volgende week wordt gebruikt.

Door Nanda van Heteren

"Het onderwijs zit echt in mijn hart en de Merwedeschool is een rode draad in mijn leven. Als leerling zat ik zelf op openbare basisschool De Driemaster, ook in Hardinxveld-Giessendam. Deze heeft dezelfde directie als de Merwedeschool. Op de Merwedeschool heb ik mijn stage gelopen en op beide scholen heb ik gewerkt. Intussen werk ik zeven jaar in het onderwijs, waarvan vijf op de Merwedeschool. Dit wordt mijn tweede jaar als leerkracht van groep 8.

Enthousiasmeren

Het onderwijs vind ik heerlijk. Het gaat mij om het enthousiasmeren van de leerlingen. Je kan ze helpen om de stap naar de 'grote mensen wereld' te maken, zeker in groep 8. Het is hun laatste jaar op de basisschool, voordat ze de grote stap naar de middelbare school maken. Het geeft mij een hoop energie om ze hierin mede te begeleiden en hun ontwikkeling mee te maken. De Techloods is een van die zaken die hen helpt in hun ontwikkeling. Ik vind het jammer dat kinderen van die leeftijd tegenwoordig heel weinig met hun handen doen. In dit project komen zij weer in aanraking met verschillende vakken die dat wel mogelijk maken. Het is een verrijking van het onderwijs en ik vind het gaaf om daaraan deel te mogen nemen.

Techloods

Misschien is het handig om het project Techloods wat beter te omschrijven: het is dus een initiatief van de Merwedeschool om onze leerlingen van groep 6, 7 en 8 te helpen in hun ontwikkeling op gebied van techniek. Als school hebben wij gemerkt dat leerlingen techniek associëren met het vmbo-niveau en dat zij dus niet in de techniek aan de slag kunnen wanneer zij een havo- of vwo-advies krijgen, maar dat is echt helemaal niet aan orde. Ook het idee dat techniek alleen voor jongens zou zijn is niet waar.

In onze Techloods zijn we bezig met projecten, van idee tot daadwerkelijke uitvoering en beter maken om bijvoorbeeld een kubus met behulp van onze drie meter grote 3D-printer te maken. Vroeger maakten leerlingen een kubus door een uitslag op papier te tekenen. Met die kennis maken ze nu ook een kubus, maar dan door de 3D-printer. Leerlingen weten zo niet alleen hoe een kubus in elkaar zit, maar kunnen deze ook daadwerkelijk maken en dat is heel waardevol.

Merwedeschool DOET

Wat voor ons ook heel belangrijk is, onze missie en visie is Merwedeschool DOET. Dit is de afkorting voor durven ondernemen in eigen talent. Daarom zijn we gestart met het techniekonderwijs een hart onder de riem te steken. Vanuit de Rijksoverheid moeten alle Nederlandse basisscholen in 2021 de leerlijnen voor het vak techniek ingevoerd hebben in hun onderwijsprogramma en de Techloods is dus onze manier. Achter de schermen zijn wij, mijn locatiedirecteur Judy van Boxtel en onze scholendirecteur Monique de Hon, hier al twee jaar mee bezig.

Wij als school horen bij Stichting OVO, zij hebben budget voor dit project gecreëerd en twee leerkrachten hierop gezet. In de bedenkperiode hebben de middelbare scholen van Stichting OVO ons geholpen met de plannen op papier te zetten. Erik van Noordennen, hij is de directeur van bouwmensen Zuid-Holland Zuid, heeft ons continue ondersteund met welke lokale ondernemers en bedrijven ons kon helpen. En ik heb veel samengewerkt met Frank Jonker, hij is Techniek docent op het Omnia College in Gorinchem. Lokale ondernemers en grotere bedrijven uit de regio hebben ook geholpen met spullen sponsoren, zoals bijvoorbeeld de vloer, verf voor de muren en heel veel gereedschap.

Groot draagvlak

Maar op school is het draagvlak voor de Techloods ook erg groot. Zo hebben veel ouders en grootouders geholpen, maar zeker ook de leerlingen zelf. Vanaf maart heb ik één dag per week in het gebouw waar de Techloods is gekomen, doorgebracht. Dit was eerst de bibliotheek, dus met de 21 leerlingen die afgelopen schooljaar nog in groep 8 zaten, hebben we boekenkasten gesloopt, de vloer eruit gehaald, schoongemaakt en hebben we alles opnieuw opgebouwd. Dat ging door in de vakantie, hier ben ik twaalf volle dagen geweest om de lokalen in orde te maken, zodat leerlingen op het werkplein met metalen, hout en elektriciteit aan de slag kunnen. In de andere ruimte staat robotica, programmeren en 3D-printen centraal.

Weggeefhoek

Op bijvoorbeeld de Facebookpagina van de Weggeefhoek in Sliedrecht heb ik veel machines kunnen krijgen. Via gemeenschappelijke vrienden kon ik zo met andere mensen in contact komen en had ik weer wat voor de Techloods. Ja, hier zitten veel uren in, maar ik heb het nu al zo naar mijn zin.

Opening

Op woensdag 9 oktober om 10.00 uur hebben we de officiële opening in de Techloods dus aan de Hobbemastraat 3, maar vanaf deze week starten we al met onze leerlingen één dag in de week met dit project. Na de opening kunnen ook andere basisscholen uit Hardinxveld-Giessendam onze Techloods gebruiken voor hun onderwijs."

Meer berichten