Logo demerwestreek.nl

Column: Zoet-zoeter-zoetst (deel 1)

  Column

Voor mensen die hun voedingspatroon zonder toegevoegde suiker willen inrichten bestaat het leven vol met uitdagingen. Want ook al zit het van nature niet in een product, verborgen extra suikers worden bij de bewerking van voedingsmiddelen helaas te pas en te onpas gebruikt. Hierdoor is het moeilijk in te schatten hoeveel suiker je consumeert. Zelfs producten als 'light' of 'mager' bevatten vaak meer suiker dan de reguliere versies.
Waarom zou je op je suiker-inname letten? Suikers worden in verband gebracht met een verhoogd risico op ziekten, waaronder obesitas, hart- en vaatziekten, type 2 diabetes en verschillende vormen van kanker.

Hoe werkt toegevoegde suiker? Toegevoegde suikers (zoals sucrose en High Fructose Corn Syrup) bevatten veel calorieën zonder essentiële voedingsstoffen. Daarom worden ze zogenaamde 'lege' calorieën genoemd.

In het kort: Wat doet ons lichaam met suiker?
Voordat suiker in de bloedbaan komt, wordt het opgesplitst in twee eenvoudige suikers namelijk glucose en fructose. Glucose is te vinden in elke levende cel op de planeet. Als we het niet krijgen van de voeding zal ons lichaam glucose zelf produceren.
Fructose is anders. Fructose kan alleen opgeslagen worden als glycogeen in de lever. Als de lever vol glycogeen zit, geeft het eten van veel fructose een grote overbelasting van de lever. De lever zet het om in vet. Dus wanneer we veel suiker eten kan dit leiden tot vervetting van de lever en daarmee tot allerlei ziektes.
Houd in gedachten dat dit alles NIET geldt voor fruit. Het is bijna onmogelijk om te veel fructose te eten door het eten van fruit. En uiteraard verschilt het van mens tot mens wat de dagelijkse behoefte is. Als je erg actief bent kun je vaak meer suiker verdragen dan iemand die stilzittend werk heeft.
Wanneer fructose wordt omgezet in vet in de lever wordt het verscheept als LDL cholesterol deeltje.
Studies tonen aan dat grote hoeveelheden fructose triglyceriden, kleine, dichte LDL en geoxideerd LDL kan verhogen, ze verhogen bloedglucose en insuline niveaus verhogen buikvet.
In het kort: De jarenlange aanname dat vet je cholesterol zou verhogen, is niet helemaal juist. Het is met name de hoge suikerconsumptie die je cholesterol tot angstwekkende waarden kan opstuwen.
Het effect dat suiker heeft op de hormonen en de hersenen is ook enorm. Het leidt tot een verminderd gevoel van verzadiging en kan mensen verslaafd maken. Op deze manier verliezen deze mensen de controle over hun eetpatroon en zijn vaak niet meer te stoppen.

Omdat suiker een sterk verslavende werking heeft, vragen de hersenen al snel om meer, meer, meer.
Niet verrassend dus er steeds meer mensen overgewicht of obesitas hebben EN daar ook bijna niet meer vanaf komen. Helaas geldt dit voor alle leeftijdsgroepen.
Maar ik hou vooral van hartig!
Ook de hartige liefhebbers onder ons mogen waken voor de suiker. In bijvoorbeeld brood, beschuit, crackers, toast, vleeswaren, borrelnootjes, chips, ketchup, soep, sausjes, mayonaise en augurken zit meer suiker dan je leven je lief is. Volgende keer deel 2.


Mirjam Lankreijer, orthomoleculair voedingsadviseur en therapeut
www.healthcoaching.nl

Meer berichten




Shopbox